Polska Pałac Kultury i Nauki

Najwyższy jak dotąd budynek w kraju,‭ ‬stoi na Placu Defilad w centrum stolicy.
Wzniesiony został w latach‭ ‬1952-1955‭ ‬jako dar narodu radzieckiego dla narodu polskiego.‭ ‬Został zaprojektowany przez radzieckiego architekta Lwa Rudniewa jako stylistyczna mieszanka‭ ‬art deco,‭ ‬socrealizmu i polskiego historyzmu.‭ ‬Twórca chciał wpleść w jego projekt wpływy polskie,‭ ‬dlatego odbył podróż po Krakowie,‭ ‬Chełmie,‭ ‬Zamościu aby zapoznać się z polską architekturą.
Nad budową pracowało ok.‭ ‬3‭ ‬500‭ ‬radzieckich robotników,‭ ‬dla których wybudowano specjalne osiedle na warszawskich Jelonkach.‭

Fasada była początkowo jasna,‭ ‬jednak z czasem zszarzała,‭ ‬wykonano ją ze spieków pustaków ceramicznych,‭ ‬produkowanych na Uralu.‭
Początkowo Pałac miał mieć wysokość‭ ‬120‭ ‬m ale za namową ówczesnego naczelnego architekta Warszawy,‭ ‬Józefa Sigalina,‭ ‬przedłużono go do‭ ‬187‭ ‬m i‭ ‬230‭ ‬m z iglicą.

Przygotowując teren pod budowę wyburzono około‭ ‬190‭ ‬kamienic,‭ ‬z których część znajdowała się w ruinie.‭
Pomysłodawcą projektu był Józef Stalin,‭ ‬już po jego śmierci,‭ ‬7‭ ‬marca‭ ‬1953‭ ‬r.‭ ‬wspólną uchwałą Rady Państwa i Rady Ministrów PRL nadano budynkowi nazwę Pałacu Kultury i Sztuki imienia Józefa Stalina,‭ ‬podpisaną przez Bolesława Bieruta i Aleksandra Zawadzkiego.‭ ‬Na placu przez budynkiem miał powstać pomnik Stalina,‭ ‬ale żaden przedstawiony projekt nie wzbudził zachwytu partyjnych decydentów.
W‭ ‬1956‭ ‬r.‭ ‬zaczęła się czarna seria skoków samobójczych z tarasu widokowego,‭ ‬położonego na wysokości‭ ‬114‭ ‬m,‭ ‬zginęło w sumie‭ ‬8‭ ‬osób i zdecydowano o założeniu w tym miejscu krat.

Dzisiaj Pałac ma swoich zagorzałych zwolenników i przeciwników.‭ ‬Niektórzy uważają go za symbol radzieckiej dominacji nad Polską,‭ ‬wybudowany z okresie najgłębszego i najokrutniejszego stalinizmu.‭ ‬Pojawiły się koncepcje zasłonięcia go biurowcem,‭ ‬utworzenia w nim Muzeum Komunizmu a nawet zburzenia.‭
W‭ ‬2007‭ ‬r.‭ ‬PKiN został wpisany do rejestru zabytków co wywołało sprzeciw grupy osób ze świata kultury,‭ ‬nauki i mediów uważających,‭ ‬że jest on symbolem zniewolenia Polski i znakiem upokorzenia narodu polskiego i wyrazem pogardy dla okupowanego PRL.

Mało znany jest fakt,‭ ‬że w‭ ‬1934‭ ‬r.‭ ‬architekt Juliusz Nagórski zaprojektował i przedstawił władzą stolicy projekt wieżowca w stylu‭ ‬art deco,‭ ‬mierzącego‭ ‬200‭ ‬m wysokości,‭ ‬łudząco podobny do budynku Pałacu.‭ ‬Przeznaczono dla niego miejsce na obecnym Rondzie Waszyngtona.‭ ‬Możliwe,‭ ‬że wiedzą o nim mieli polscy architekci współpracujący z Lwem Rudniewem i wpłynęła ona na kształt Pałacu Kultury i Nauki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *